Z uwagi na fakt, że z reguły w wielu jednostkach windykacją zajmują się lub mają na nią wpływ różne osoby/stanowiska pracy, przygotowane zostały 4 listy pytań i zagadnień do badania audytowego skierowane do pracowników w taki sposób, aby objąć cały proces.

Lista pytań i zagadnień nr 1 do osoby zajmującej się windykacją lub należnościami przeterminowanymi w jednostce.

  1. Czy znane są Pani/Panu przepisy określające sposób prowadzenia windykacji?
  2. Czy posiada Pani/Pan zbiór przepisów prawnych określających sposób prowadzenia windykacji?

Jeżeli „Tak”, to w uwagach (lub w formie załącznika) proszę podać, jakie są to akty prawne?

  1. Czy w jednostce są wewnętrzne przepisy regulujące sposób prowadzenia windykacji?

Jeżeli „Tak”, proszę wymienić jakie?

  1. Czy w jednostce są osoby wyznaczone do monitorowania wpłat należności oraz należności przeterminowanych?
  2. Czy jest to jedyna czynność wykonywana przez te osoby?
  3. Czy jest Pani/Pan jedyną osobą, która w jednostce zajmuje się windykacją?

Jeżeli „Nie”, to proszę podać, ile to jest osób?

  1. Czy jest to jedyna czynność wykonywana przez Panią/Pana?

Jeżeli „Nie”, proszę podać, jakie czynności są dodatkowo wykonywane na Pani/Pana stanowisku?

  1. Ile czasu pracy poświęca Pani/Pan w ciągu dnia (średnio, w procentach) na podejmowanie czynności w zakresie windykacji należności?
  2. Czy system informatyczny, z którego korzysta Pani/Pan w swojej jednostce „podpowiada”, kiedy określona należność staje się przeterminowana?

Jeżeli „Nie”, to w jaki sposób wyszukuje Pani/Pan należności, które stają się przeterminowane – proszę opisać.

  1. Czy system informatyczny, z którego korzysta Pani/Pan w swojej jednostce pozwala na tworzenie dokumentów, prowadzenie rejestrów związanych z windykacją należności?

Jeżeli „Tak”, proszę wymienić, jakie są to dokumenty, rejestry.

  1. Czy system informatyczny, z którego korzysta Pani/Pan w swojej jednostce umożliwia efektywne prowadzenie windykacji? Odpowiedź proszę uzasadnić.
  2. Czy w każdej chwili, na bieżąco, może Pani/Pan sprawdzić terminowość wpłat od danego klienta?
  3. Czy odbyła Pani/Pan szkolenia z zakresu windykacji należności? Jeżeli tak, to jakie?
  4. Czy odbyte przez Panią/Pana szkolenia w zakresie windykacji są wystarczające?
  5. Czy w Pani/Pana jednostce, dziale ktoś prowadzi szkolenia wewnętrzne (również narady, odprawy służbowe) np.: na temat zmieniających się przepisów (dyrektor, kierownik, radca prawny lub inna osoba)?

Jeżeli „Tak” – to kto, na jaki temat itp. Proszę o opis.

  1. Czy istnieje sposób systematyzowania dokumentacji o dłużnikach?

Jeżeli „Tak”, to proszę opisać formę i jakie informacje zawiera, np.: każdy dłużnik posiada swoją teczkę, każdy pracownik prowadzi zbiór dla swoich klientów, jest jeden zbiór w jednostce itp.

  1. Czy dokumenty związane z należnościami przeterminowanymi są sprawdzane przez przełożonego?

Jeżeli „Tak”, w jakim zakresie i co jaki czas – proszę opisać.

  1. Czy w Pani/Pana jednostce istnieje procedura określająca tryb wystawiania upomnień i wezwań do zapłaty?

Jeżeli „Tak”, to na czym polega i na jakich zewnętrznych i wewnętrznych aktach prawnych jest oparta – Forma (ręcznie czy elektronicznie), terminy upomnień i wezwań do zapłaty, od jakich kwot są wystawiane upomnienia i wezwania do zapłaty - proszę opisać.

  1. Czy wyżej wymieniona procedura, jeżeli istnieje, podlega kontroli przez przełożonego?
  2. Czy w Pani/Pana jednostce występują przypadki powstania należności przeterminowanych ze strony pracowników (obecnych lub byłych)?

Jeżeli „Tak” proszę opisać, jakie procedury windykacji stosuje się wobec pracowników.

  1. Czy informacje o powstaniu należności przeterminowanych u klientów przekazuje Pani/Pan do innych jednostek (działów, stanowisk)?

Jeżeli „Tak”, to proszę opisać gdzie, komu, w jakich terminach.

  1. Czy na Pani/Pana stanowisku były przeprowadzane kontrole przez osoby spoza działu w zakresie należności przeterminowanych w roku ………. lub w latach ……….?

Jeżeli „Tak” to proszę wymienić: kto, kiedy i w jakim zakresie przeprowadzał kontrolę.

  1. Jak często potwierdzane są salda kontrahentów i w jakich sytuacjach? Proszę opisać.
  2. Na jakim koncie księgowym rejestrowane są należności przeterminowane nie przekazane jeszcze do sądu? Proszę opisać.
    • Czy przed przekazaniem sprawy do radcy prawnego ocenia Pan/Pani pod względem ekonomicznym potrzebę przekazania sprawy do sądu? Czy w jej ocenie bierze udział            przedstawiciel działu, który wystawił fakturę?

Jeżeli „Tak”, to ile takich spraw było i co stało się z należnościami wymagalnymi. Proszę podać takie przypadki z okresu od ………. do ………. r.

    • Kto sprawdza i w jaki sposób oraz kogo informuje, czy wobec dłużnika toczy się postępowanie upadłościowe, likwidacyjne lub ugodowe?
  1. Czy informacje o niemożliwości odzyskania przeterminowanych należności są przekazywane pracownikowi księgowości obsługującemu odpowiednie konto ……….?
  2. Jak długo Pani/Pan pracuje w obecnym systemie finansowo-księgowym (FK)?
  3. Jaki system był wykorzystywany poprzednio?
  4. Proszę podać wady i zalety obecnego systemu FK w porównaniu z poprzednio stosowanym systemem. Proszę je opisać.
  5. Ile spraw związanych z procedurą windykacji według Pani/Pana wiedzy znajdowało się u radcy prawnego według stanu na dzień ……….?
  6. Czy według Pani/Pana funkcjonujący w jednostce proces windykacji jest efektywny?

Proszę napisać kilka zdań w uwagach, jak można by go usprawnić.

Lista pytań i zagadnień nr 2 do osób zawierających umowy i wystawiających faktury.

  1. Czy znane są Pani/Panu przepisy określające zasady zawierania umów z klientami?
  2. Czy posiada Pani/Pan zbiór przepisów prawnych określających zasady zawierania umów?

Jeżeli „Tak” to w uwagach (lub w formie załącznika) proszę podać, jakie są to akty prawne.

  1. Czy w Pani/Pana jednostce są wewnętrzne przepisy regulujące sposób zawierania umów

Jeżeli „Tak” proszę wymienić.

  1. Czy w Pani/Pana jednostce istnieje procedura oceny (weryfikacji) nowego klienta, z którym zawierana jest umowa, pod względem jego możliwości płatniczych?

Jeżeli „Tak” proszę opisać, na czym ta procedura polega oraz z jakich źródeł pozyskiwane są informacje na temat wiarygodności klienta.

  1. Czy w Pani/Pana jednostce istnieje podział na klientów, z którymi zawierane są umowy, ze względu na przewidywaną wartość faktury?

Jeżeli „Tak” to proszę opisać, na czym polega podział i według jakich zasad jest stosowany oraz jakie są granice wartości przychodów, w ramach których następuje podział na różne kategorie klienta.

  1. Czy w związku z kategorią (wielkością) klienta przedstawioną w punkcie powyżej, w zależności od skali przychodów przewidywanych od klienta, jest w Pani/Pana jednostce stosowana różna procedura oceny (weryfikacji) kontrahenta?

Jeżeli „Tak” proszę opisać procedury dla poszczególnych kategorii klientów.

  1. Czy w procesie podpisywania umowy w Pani/Pana jednostce istnieje możliwość sprawdzenia, czy klient nie jest dłużnikiem jednostki?

Jeżeli „Tak” to proszę opisać, w jaki sposób sprawdzany jest klient.

  1. Czy projekt umowy podlega akceptacji przez bezpośredniego przełożonego osoby sporządzającej umowę?
  2. Czy w Pani/Pana jednostce jest rejestr osób upoważnionych do podpisywania umów z klientami?

Jeżeli „Tak” proszę podać: jakie dane zawiera, gdzie się znajduje, kto może się zapoznać z wyżej wymienionym wykazem.

  1. Czy w Pani/Pana jednostce istnieją procedury określające, kto podpisuje umowę ze strony jednostki, uwzględniające przewidywaną wartość przychodów, jakie będzie generował klient dla organizacji?

Jeżeli „Tak” proszę opisać procedury dla poszczególnych kategorii klientów?

  1. Czy przy podpisywaniu nowej umowy, klient współpracujący w ramach innych umów z jednostką jest ponownie oceniany (weryfikowany)?

Jeżeli „Tak” proszę opisać procedurę.

  1. Czy w zawieranych umowach są stosowane zabezpieczenia interesów jednostki?

Jeżeli „Tak” proszę opisać jakie lub załączyć kserokopię odpowiednich paragrafów umowy.

  1. Czy w Pani/Pana jednostce radca prawny zapoznaje się z treścią umowy, sprawdza ją pod względem prawnym i składa na dokumencie parafę akceptując wymienione w umowie warunki?
  2. Czy w Pani/Pana jednostce istnieje rejestr umów?

Jeżeli „Tak” to kto dokonuje wpisów (stanowisko w strukturze organizacyjnej), jakie dane zawierają, w jakim terminie są wprowadzane – proszę opisać.

  1. Czy Pani/Pana jednostka przekazuje informacje o zawartych umowach do innych jednostek (działów, stanowisk)?

Jeżeli ‘Tak” to proszę opisać do kogo, w jakich terminach i w jakiej formie przekazywane są informacje.

  1. Czy Pani/Pan otrzymuje informację, że klienci, z którymi podpisano umowę w Państwa jednostce zalegają z płatnościami?

Jeżeli „Tak” to proszę opisać: kto (sekcja, dział, jednostka), w jakiej formie i w jakich terminach przekazuje informacje o zaległościach płatniczych klientów.

  1. Czy w Pani/Pana jednostce są podejmowane działania wobec klientów, o których otrzymano informację, że zalegają z opłatami za świadczone na ich rzecz usługi?

Jeżeli „Tak” to proszę opisać, jakie to są działania.

  1. Czy Pani/Pan otrzymuje informację, że wobec klientów, z którymi podpisano umowę w Państwa jednostce, wszczęta została procedura windykacji należności?

Jeżeli „Tak” to proszę opisać: kto (sekcja, dział, jednostka), w jakiej formie i w jakich terminach przekazuje informacje o procesie windykacji należności od Państwa klientów.

  1. Czy w Pani/Pana jednostce są podejmowane działania wobec klientów, o których otrzymano informację, że wszczęta została wobec nich procedura windykacji należności?

Jeżeli „Tak” to proszę opisać, jakie to są działania.

  1. Czy istnieje w Pani/Pana jednostce procedura rozwiązania z klientem umowy w przypadku nie regulowania zobowiązań?

Jeżeli „Tak” proszę opisać procedurę lub załączyć zarządzenie regulujące.

  1. Czy w Pani/Pana jednostce jest prowadzony rejestr faktur wystawionych przez Państwa jednostkę?

Jeżeli „Tak”, kto prowadzi taki rejestr, gdzie się znajduje, jakie dane zawiera, w jakich terminach wprowadzane są dane – proszę opisać.

Jeżeli jest więcej niż jeden rejestr proszę opisać każdy prowadzony przez Państwa jednostkę.

  1. Czy w Pani/Pana jednostce istnieje procedura pozwalająca sprawdzić, czy wystawiona faktura z przedłużonym terminem płatności została wystawiona zgodnie z zawartą umową?

Jeżeli „Tak” to proszę opisać, na czym polega wymieniona procedura.

  1. Czy w Pani/Pana jednostce wykonywana jest kontrola faktur pod względem formalnym i merytorycznym?

Jeżeli „Tak” to proszę podać stanowisko służbowe osoby wykonującej kontrolę oraz na czym przedmiotowa kontrola polega.

  1. Jeżeli Pani/Pan ma inne uwagi, komentarze lub propozycje do omawianego w tym kwestionariuszu zagadnienia proszę opisać i przedstawić w formie załącznika.

Lista pytań i zagadnień nr 3 do dyrektora lub kierownika komórki rachunkowości lub księgowości.

  1. Czy w Pani/Pana jednostce znajduje się rejestr zawartych umów przez jednostki organizacyjne, których obsługę Państwo prowadzicie?

Jeżeli „Tak” proszę opisać: kto prowadzi rejestr, w jakiej formie jest prowadzony, jakie dane zawiera, kto przesyła informacje do aktualizacji rejestru i w jakich terminach.

  1. Czy w Pani/Pana jednostce istnieje elektroniczny system przekazywania i ewidencji faktur wystawionych przez jednostkę, z jaką częstotliwością są przekazywane dane, czy wymaga on również ręcznego wprowadzania danych?
  2. Czy w Pani/Pana jednostce istnieje procedura pozwalająca sprawdzić, czy wystawiona faktura z przedłużonym terminem płatności została wystawiona zgodnie z zawartą umową?

Jeżeli „Tak” to proszę opisać, na czym polega wymieniona procedura.

  1. Czy w Pani/Pana jednostce wykonywana jest kontrola faktur pod względem formalnym?

Jeżeli „Tak” to proszę podać stanowisko służbowe osoby wykonującej kontrolę oraz na czym przedmiotowa kontrola polega.

  1. Czy w Pani/Pana jednostce występują przypadki nadesłania faktur wystawionych w sposób niezgodny z ustawą o rachunkowości i/lub z ustawą o podatku VAT albo innymi wewnętrznymi uregulowaniami?

Jeżeli „Tak” proszę opisać, jak często występują takie przypadki, jakie błędy występują najczęściej, w jaki sposób są usuwane (korygowane), czy osoby wystawiające fakturę z błędami są o tym fakcie informowane.

  1. Czy znane są Pani/Panu przepisy określające sposób prowadzenia windykacji?
  2. Czy Pani/Pana jednostka posiada zbiór przepisów prawnych określających sposób prowadzenia windykacji?

Jeżeli „Tak” to w uwagach (lub w formie załącznika) proszę podać, jakie są to akty prawne.

  1. Czy w jednostce są wewnętrzne przepisy regulujące sposób prowadzenia windykacji?

Jeżeli „Tak” to proszę wymienić, jakie są to przepisy.

  1. Czy w jednostce są osoby wyznaczone do monitorowania wpłat należności, należności przeterminowanych oraz windykacji?

Proszę podać nazwę stanowiska pracy.

  1. Czy jest to jedyna czynność wykonywana przez określoną osobę, stanowisko, sekcję?

Jeżeli „Nie” proszę podać, jakie czynności są dodatkowo wykonywane na danym stanowisku?

  1. Czy system informatyczny, z którego korzysta Pani/Pan w swojej jednostce „podpowiada” kiedy określona należność staje się przeterminowana?

Jeżeli „Nie”, to w jaki sposób wyszukiwane są należności, które stają się przeterminowane – proszę opisać.

  1. Czy system informatyczny, z którego korzysta Pani/Pan w swojej jednostce pozwala na tworzenie dokumentów i prowadzenie rejestrów związanych z windykacją należności?

Jeżeli „Tak” proszę wymienić, jakie to dokumenty, rejestry, raporty, zestawienia.

  1. Czy system informatyczny, z którego korzysta Pani/Pan w swojej jednostce zapewnia prawidłowy sposób prowadzenia windykacji?
  2. Czy w każdej chwili, na bieżąco, może Pani/Pan sprawdzić terminowość wpłat od danego klienta?
  3. Proszę opisać ogólny sposób księgowania należności przeterminowanych – na jakie konta następuje księgowanie, po jakich terminach, z jakich powodów.
  4. Czy odbyła Pani/Pan szkolenia z zakresu windykacji należności?

Jeżeli „Tak” to czy odbyte przez Panią/Pana szkolenia w zakresie windykacji są wystarczające?

  1. Czy dokumenty związane z należnościami przeterminowanymi są sprawdzane?

Jeżeli „Tak” to przez kogo, w jakim zakresie i co jaki czas – proszę opisać.

  1. Czy w Pani/Pana jednostce istnieje procedura określająca tryb wystawiania upomnień i wezwań do zapłaty?

Jeżeli „Tak” to na czym polega i na podstawie jakich zewnętrznych i wewnętrznych aktach prawnych jest oparta – forma i terminy upomnień - proszę opisać.

  1. Czy wyżej wymieniona procedura jest kontrolowana?

Jeżeli „Tak” to przez kogo, w jakim zakresie i co jaki czas – proszę opisać.

  1. Czy informacje o powstaniu należności przeterminowanych u klientów przekazuje się do innych jednostek (działów, stanowisk)?

Jeżeli „Tak”, to gdzie, komu, w jakich terminach proszę opisać.

  1. Czy może Pani/Pan podać kwotę aktualnego zadłużenia i liczbę dłużników?

Jeżeli „Tak” proszę podać liczbę wszystkich aktualnych dłużników oraz kwotę całego aktualnego zadłużenia na dzień ……….

  1. Proszę w formie załącznika przygotować wykaz dłużników (tylko od kwoty ………. zł) zawierający następujące dane:
    • nazwę lub imię i nazwisko dłużnika,
    • dane adresowe,
    • numer NIP,
    • kwotę zaległości,
    • nr konta, na którym kwota została zaksięgowana,
    • od kiedy (data) występuje należność przeterminowana,
    • jaki jest powód wystąpienia należności przeterminowanych (opisać, jeżeli jest znany).
  1. Czy w Pani/Pana jednostce są prowadzone analizy wielkości należności przeterminowanych w określonych okresach (np. w miesiącu, w kwartale, w półroczu)?

Jeżeli „Tak” to proszę opisać wyżej wymienioną analizę lub załączyć kserokopię ostatnio przeprowadzonej analizy.

  1. Jeżeli są prowadzone analizy wymienione w pkt. 18, to czy są one wykorzystywane w procesach zarządczych?

Jeżeli „Tak” to w jaki sposób, kto otrzymuje wyniki analiz – proszę opisać.

  1. Czy w Pani/Pana jednostce istnieje procedura określająca przekazanie należności przeterminowanych do windykacji?

Jeżeli „Tak” proszę opisać procedurę: kto, w jakim terminie, w jakiej formie, komu przekazuje należności do windykacji lub przedstawić odpowiedni dokument regulujący.

  1. Kto w Pani/Pana jednostce prowadzi postępowanie windykacyjne: pracownik rachunkowości czy firma zewnętrzna?

Jeżeli firma zewnętrzna to proszę podać nazwę firmy, dane adresowe i osobę kontaktową oraz średni miesięczny koszt współpracy w roku ……….

  1. Kto w Pani/Pana jednostce prowadzi postępowania sądowe: radca prawny zatrudniony w jednostce czy zewnętrzna kancelaria prawnicza?

Jeżeli zewnętrzna kancelaria to proszę podać nazwę, dane adresowe i osobę kontaktową oraz średni miesięczny koszt współpracy w roku ……….

  1. Czy w Pani/Pana jednostce jest prowadzony rejestr należności przeterminowanych przekazanych do windykacji?

Jeżeli ”Tak” proszę opisać, w jakiej formie jest prowadzony, przez kogo, jakie zawiera dane.

Jeżeli „Tak” proszę podać wartość należności przeterminowanych przekazanych do windykacji na dzień ……….

  1. Czy w Pani/Pana jednostce prowadzony jest rejestr należności odzyskanych?

Jeżeli „Tak” to proszę podać: przez kogo jest prowadzony, w jakiej formie, jakie zawiera dane oraz jaka jest wartość należności odzyskanych w okresie od ………. do ……….

  1. Czy w Pani/Pana jednostce istnieje procedura umożliwiająca odstąpienie od naliczania odsetek za należności przeterminowane?

Jeżeli „Tak” proszę załączyć zarządzenie regulujące lub opisać, jak procedura przebiega.

  1. Czy w Pani/Pana jednostce prowadzony jest rejestr należności niemożliwych do odzyskania?

Jeżeli „Tak” to jakie dane zawiera, przez kogo jest prowadzony i jak często jest aktualizowany.

  1. Czy w Pani/Pana jednostce w okresie roku ………. wystąpiły przypadki umorzenia należności przeterminowanych?

Jeżeli „Tak” proszę sporządzić w formie załącznika listę umorzonych należności uwzględniając następujące dane: nazwę lub imię i nazwisko dłużnika, dane adresowe, numer NIP, kwotę umorzoną, powód umorzenia, czego dotyczyła umowa z dłużnikiem, kto podjął decyzję o umorzeniu.

Jeżeli „Nie” (nie wystąpiły takie przypadki), to w jaki sposób aktualizowana jest wartość przeterminowanych należności. Proszę opisać.

  1. Czy w Pani/Pana jednostce wystąpiły przypadki należności przeterminowanych wynikających ze zobowiązań pracowników (obecnych lub byłych)?

Jeżeli „Tak” proszę opisać: jaką wartość na dzień ………. mają wyżej wymienione należności oraz jakie są powody powstania i czego dotyczą.

  1. Czy w Pani/Pana jednostce istnieje procedura reagowania na powstanie należności przeterminowanych ze strony pracowników (obecnych lub byłych)?

Jeżeli „Tak” proszę opisać procedurę lub załączyć kserokopię zarządzenia regulującego.

  1. Czy istnieje procedura przeksięgowań należności przeterminowanych:
    • przed skierowaniem do sądu,
    • po skierowaniu do sądu,
    • po wydaniu wyroku?

Jeżeli „Tak” proszę załączyć zarządzenie regulujące. W przypadku jego braku proszę opisać sposób postępowania podając numery kont, które są wykorzystywane do ww. przeksięgowań.

  1. Proszę o zestawienie danych za okres ………. o spadku lub wzroście należności przeterminowanych.
  2. Czy według Pani/Pana funkcjonujący system windykacji w zakresie prowadzenia przez Państwa jednostkę (dział, stanowisko) jest efektywny? Jeżeli można by go usprawnić, proszę napisać kilka zdań w uwagach lub w formie załącznika.

Lista pytań i zagadnień nr 4 do prawników, radców prawnych lub zewnętrznej kancelarii prawnej.

  1. Jakie przepisy zewnętrzne prawa powszechnego i wewnętrzne przepisy jednostki regulujące sposób prowadzenie windykacji należności wykorzystuje Pani/Pan w swojej praktyce?

Proszę wymienić.

  1. Czy stosuje Pani/Pan określoną procedurę w prowadzeniu spraw związanych z windykacją należności?

Jeżeli „Tak” to proszę opisać procedurę lub określić, na jakich regulacjach prawnych procedura jest oparta.

     2a. Czy Pani/Pan stosuje w swojej praktyce kierowanie spraw do sądu do rozpatrzenia w postępowaniu nakazowym lub upominawczym?

Jeżeli „Nie” to jakie są przyczyny nie stosowania tych procedur.

  1. Czy przedstawiane są Pani/Panu do oceny formalnej, prawnej i do akceptacji umowy, które mają zostać zawarte przez jednostkę?

Jeżeli „Tak” to jakie elementy umowy podlegają Pani/Pana ocenie.

  1. Czy prowadzi Pani/Pan rejestr spraw otrzymanych z jednostki do windykacji?

Jeżeli „Tak” proszę podać w ujęciu miesięcznym od ………. do ………. ilość spraw przekazanych przez jednostkę oraz kwoty podlegające windykacji.

  1. Czy prowadzi Pani/Pan rejestr spraw w zakresie windykacji przekazanych do rozpatrzenia przez sąd?

Jeżeli „Tak” proszę podać w ujęciu miesięcznym od ………. do ………. ilość spraw przekazanych na drogę sądową wraz z kwotami podlegającymi windykacji.

Dane proszę przedstawić w podziale na sprawy przekazane w trybie normalnym i przyśpieszonym (postępowanie nakazowe i upominawcze).

  1. Czy stosuje Pani/Pan procedurę powiadamiania osób/jednostek o odzyskanych należnościach?

Jeżeli „Tak” to proszę opisać: kogo, kiedy i w jakiej formie Pani/Pan informuje.

  1. Ile spraw i na jaką kwotę przekazanych zostało do egzekucji komornikom lub innym firmom windykacyjnym?

Proszę podać dane w podziale na miesiące za okres ……….

  1. Ile spraw i na jaką kwotę zakończyło się wyrokiem sądowym uznającym roszczenia jednostki?

Proszę podać dane w podziale na miesiące za okres ……….

  1. Proszę wymienić najczęściej występujące powody przekazywania spraw do windykacji.